Det finns inga genvägar

Ni ska bara veta hur mycket jag har kämpat med min vikt under mitt liv. Hatat mig själv för min kropp och levt med en ständig ångest. Jag är bara 19 och och har testat alla bantningskurer som finns i stort sett.

När jag var 12 år gick jag med i viktväktarna för första gången. Alltså då är man inte speciellt gammal för att börja banta. (minns att min målvikt var någonting på 40kg!) Efter det har jag testat camebridge, LCHF, allevo, nutrilette, sjukhusdieten och t.o.m bantningspller!!!! och allt vad det heter i hopp om att bli smal och gå ner i vikt. Desprat bantat stenhårt, tränat stenhårt, slitit ut mig själv helt enkelt. När jag tänker tillbaka finns det många gånger jag stått och trampat på gymmet, svetten har runnit, jag har vart helt yr och helt slut pga för lite näring. Jag har haft mina nyktra perioder då jag bantat.

Min vikt har ständigt svävat upp och ner mellan 10 kilo på några månader och så har det sett ut sen jag började den där gången för snart 8 år sedan!

Frågan man måste ställa sig själv är, Är det verkligen värt det här, ska jag behöva må fysiskt och psykiskt dåligt bara för att väga något kilo mindre? Förut var mitt svar på den frågan Ja. Jag kunde må hur dåligt som helst bara jag var smäl kännde jag. Dessa tankar dyker fortfarande upp i huvet men nu är svaret nej på den frågan. För man är ingenting utan sin häsla.

Någonstans i livet tror jag man måste börja tänka efter. Jag har nått min "punkt" nu. Det är först nu som jag fattar att det inte går att hålla på såhär, först banta i några veckor sen äta vanlig igen sen banta igen.. Det funkar inte och det är jag ett levande bevis på. Man måste hela tiden hålla en jämn balans mellan mat och träning för att må bra. Det är svårt men jag ska lära mig det. Jag är absolut inte smal och skulle gärna väga 10 kilo mindre än vad jag gör just nu.

Men jag har insett att jag aldrig någonsin i hela mitt liv
kommer dricka en camebridgesoppa, äta en nutrilette-bar eller utesluta kolhydreter och äta mer fett och proteiner. Det är ett sånt stort jävla SKÄMT och jag tycker synd om alla som testar alla metoder. Jag skulle bara vilja ta bort alla metoder och glömma dom. Dom borde inte få existera för det finns ändå inga genvägar i slutänden och dom har "förstört" så mycket för mig. Kanske min mage, vem vet?

Ja men visst går man ner i vikt men vad gör det när man går upp mer än vad man vägde innan. världelöst..

Jag vill absolut inte säga att man inte kan/ska banta eller gå ner i vikt. För vissa människor behöver det verkligen för att dom är alldeles för kraftiga och har en farlig hälsa som kan leda till földsjukdommar. Men man ska inte på ett så korkar sätt som med soppkurer gå ner i vikt enligt mig. Alla överviktiga personer behöver lära sig att äta rikigt och bra. Inte utesluta någonting utan äta allt men i en lagom mängd. Det är det svåraste. Banta är det lättaste och som finns men SEN då?

Vilket långt och för många ointressant inlägg, men nu har jag iaf fått skriva av mig iaf. (Tyck gärna till, du kan ju vara anonym om du vill!)

Ska försöka sova nu, men har lagt mig i sängen och det gör så ont.. Godnatt


Kommentarer
Postat av: emine

hej Lisa!



Du har verkligen blivit sjuk snygg . avgudar dig verklige! Låter sjukt! Jag hade tänkt börja med sopper, funkar dom inte? tänkte köra det en månad sen börja äta riktigt och så! Eller har du nå tips?



/ Emine

2010-03-12 @ 09:37:55
URL: http://eminemork.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej Emine!

Först måste jag bara säga tack för komplimangen! :)



Jag jag testat soppdieterna camebridge och allevo flera gånger och tyckt att det vart jättebra för att man går ner fort och mycket i vikt. Fast jag har lärt mig en läxa och det är att det mesta av vikten är vätska och dessutom bryts musklerna ner eftersom kroppen inte får tillräkligt med näring (därav tappar man även vikt). När man tränar orkar man inte med någonting och jag har själv upplevt flera gånger att jag vart så yr att jag fått lov att avsluta för att inte svimma.



Jag tycker själv att det är väldigt lätt att gå ner i vikt med hjälp av soppor bara man är motiverad. Problemet är inte att gå ner i vikt utan det är att hålla vikten. För äter man soppor så blir man så otroligt "matfixerad" när man slutar och äter mer än man gjort tidigare.



Därför rekomenderar jag inte att börja med några soppor. Det är mycket bättre att lära sig från början hur man ska äta, hellre låta det ta lite längre tid och faktist må bra, kunna träna/bygga muskler och låta viktnedgången bli till en något posetivt.



Personligen rekomendarar jag viktväktarna. Man får äta allt och lära sig äta nyttigt och i rätt mängd. Det är numera det enda jag tror på./ LS

2010-03-12 @ 17:46:46
Postat av: Caroline

Nej man jag tror inte att man ska gå ner i vikt snabbt! Då går man upp lika snabbt igen när man börjar äta normalt. Det ända men kan göra är att äta nyttigt och träna rätt. Men jag läste att man inte får träna för ofta man måste ha massa vilodagar annars bryter kroppen ner musklerna. Du är jätte vacker som du är! För mig behöver du inte gå ner i vikt!<3

2010-03-12 @ 19:00:12
URL: http://carolineanny.blogg.se/
Postat av: Lisa

nej precis det stämmer! Tack Carro, det är du med!<3

2010-03-12 @ 19:08:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0