Thailand 2010

Jag tänkte berätta för er om resan i Thailand. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst. Men någon gräns måste det väll finnas så jag ska försöka göra det lite kortfattat.

För det första måste jag säga att det har vart så fruktansvät skönt och åka iväg. Nu när det tydligen vart så himla kallt här hemma också. Jag har haft det så bra. Släppt allt som har med hemma att göra. Det känndes som att jag glömde bort hur det var hemma. Jag var i paradiset och allt här hemma känndes så långt bort.

3/1
Planet gick 12 på natten, det vart nästan en timme försenat men det är ju inte så ovanligt att det blir så. Vi var där i god tid så jag hann kolla lite i tax free butikerna och köpte mig 3 pensalar från make up store.

4/1
Tidsskillnaden är 6 timmar frammåt. Så man kan säga att vi lyfte kl 6 på morgonen i thailändsk tid och resan tog bara ca 10,5 timmar (var beräknat till 11). Vi landade alltså halv 5 där nere. Flygplataten i Krabi var otroligt liten. Men det är skönt och slippa de stora flygplatserna tycker jag. Men den här var nog den mista jag har sett. ICA maxi i borlänge är mycket srörre haha.

Bussresan var på 46 minuter till Ao Nang. Luften var så härlig. Det hade precis kommit en skur och luften var så varm och fuktig. Minns så väl vad SKÖNT det var.

Vi var trötta och slitna från flygresan, så vi packde upp och gick ut och kollade lite och åt på förta bästa restaurng. Hotellet och rumet var jättefint och jag och Tilda hade ett eget. Vi bodde på "tipa resort"- Kan jag verkligen rekomendera för det var riktigt bra.

5/1
Vi vaknade tidigt, det vart lite konstigt med tidsomställningen (precis som det är nu.) Vi gick till frukostbuffen och blev glatt överraskade. Det fanns hur mycket som helst, Massa god färk frukt :D

Dagen var lite molning, men solen tittade fram då och då. På föriddan låg vi vid poolen och senare blev det att kolla sig runt om och äta lunch. Sen blev det ännu mer bad och dusch innan vi gick ut och åt.

6/1
Det var en helt underbar dag i solen. Vi tog en båt ut till fina "poda island", jäklar vad solen stekte på. Vi alla brände oss, speciellt Pappa.

7/1
Idag var det mulet. Det gjorde inte speciellt mycket eftersom vi ändå inte vile sola när vi bränt oss. Vi åkte till 2 köpcentrum. Måste säga att de var rätt världelösa! Köpte ingenting. Men på kvällen gick vi ut och åt och jag köpte 2 väskor och ett linne. Det fanns skräddare överallt så idag beställde jag en studentklänning. Jag är fortfararande bränd och blir det sol imorgon, då??

8/1
Solen lyste minsann, men vi bestämde oss för att åka iväg och rida elefant! Först åkte vi och kollade på lite olika fiskar och krokodiler i djungeln och efter det fortsatte vi mot elefanterna. Åå vilket härligt djur alltså. Blev ju helt kär! Jag hade aldrig ridit elefant innan men jag tyckte det var jättemysigt. Det gick inte fort men de tog oss stadigt, sakta men säkert fram. På eftermiddan tog vi det bara lugnt, läste lite och tog några drinkar. Sen kom det värlens skur. Den varade inte länge, min vi gick ner till standen för att få fotmassage, fotskrubb, pedykyr och ansiktsmassage (för min del). Så jäkla billigt med sånt ju! Man får liksom en helkroppsmassage för 50 lapen. När det var klart satt vi oss och tittade på solnedgången och tog en drink. En "tuk tuk" har värsta baslådan, haha. Ikväll spelade han sexy bitch. Det påminde så jäkla mycket om turkiet när man var nere i värmen och allt.

9/1
Denna dag har vart helt underbar! Vid "ao nang stranden". Längst bort på stranden finns det massa apor så jag och Tilda gick dit och knäppte lite kort och det slutade med att jag hade 3 apor på mig. Trodde ett tag att min bikini skulle ryka men istället blev vattenflaskan offret ;) Mot eftermiddan blev det att ta en helkroppsmassage på samma ställe som sist. Vi blev värta polarna med dom som jobbar där. Så himla snälla är dom!!

10/1
Utflykt idag! Vi har åkt speedboat runt till olika öar med kanske 20 pers till. Vi har stannat på "lilla" och "stora" phi phi island,  mitt i havet för snorkling (coolt!) , bamboo island m.m.

11/1
Vi tog en båt iväg till en annan strand, kanske 1-2 km från ao nang stranden. På eftermiddan blev det att ta en helkroppsmassage. Vi hämtade även min färdiga skräddarsydda klänning idag.

12/1
Jag hade jätteont i magen. Har haft otroligt ont under hela resan. Det har väll vart mitt största problem om man säger så. Idag åkte vi iaf ut till samma strand som igår fast vi gick över till andra sidan för där fanns tydligen en utav världens vackraste ständer- trang beach. och fin var den allt, jag och tilda klättrade i grottorna:D

13/1
Idag har vi vart på utflykt med speed boat igen. Fast idag "hong island" och vi gjorde 4 stopp på olika ställen. På kvällen blev det som vanligt att gå ut och äta och sen gick jag och Tilda till 2 olika barer och tog oss en drink. Sjukt biligt. Man får liksom en cocktaildrink för 20-25 svenska kronor. Sist blev det lite tjuvbad i barnpoolen innan vi gick och la oss.

14/1
Chicken island var vi på idag. En liten ö här i närheten. Det var fruktansvärt mycket vågor den dagen och det var lite läskigt att åka i long tail båten. fast vågorna var iaf väldigt roliga att bada i :D Men mycket tankar blev det till tsunamin. Såg bara den där vågen komma hela tiden, svepa med allt. Ännu värre blev det ju när man vet att den ön blev hårt drabbad och det sitter skyltar överallt på alla stränder/öar att man ska springa mot land/upp mot bergen om det kommer en flodvåg.. usch så fruktansvärt hemskt det där och har faktist drömt en hel del mardrömar om det.. Kvällen avslutades i baren!

15/1
Idag låg vi här vid ao nang stranden. Jag tog en thaimassage och det var hur skönt som helst. På eftermiddan åkte vi och tittade på en apa/orm show. Lite kul sånt där och jag hade en orm runt halsen;D

16/1
Vi gick upp tidigt för att åka på utflykt. Vi var först vid några varma källor, (40 gradet i vattnet), sen vid en pool líknande, fast vanligt rinnande vatten. Skitsvårt att förklara, kommer bilder. Efter det åkte vi till ett tempel. det var 1237 trappsteg. Det var inga vanliga trappsteg utan det känndes mer som en stege. Jag kan säga att jag hade mjölksyra och illamående efter 200 trappsteg. Träningsvärken känndes av långt efter!! Jag gick ner igen och gick istället efter mamma och Tilda som hade gått 200 trappsteg till ett stort träd. Känndes ju helt världelöst men jag hörde fler som vände för att det var för jobbigt. Konditionen ska tränas upp nu i vilket fall så. Efter det fick vi sätta oss på elefantryggen för andra gången. Den här gången var det roligare efterom elefanten var lite piggare och vi fick sitta på elefanens huvud och rida :D Vi fick också se en bebis elefant på 2,5 år som gjorde massa konster. Bl.a massage på människor, sätta en hatt på våra huven, rockade rockring, spelade munspel och så. hihi så fruktansvärt söt!

17/1
Idag åkte vi till fina trang beach igen. Solade, badade. Sen blev det en ryggmassage och pedykyr vid stranden innan vi gick till hotellet. Det blev ett sista besök på våran favorit restaurang, vilket känndes jättesorgligt :( Dom frågade om vi skulle komma imorgon, och då sa vi nej vi åker hem då. Usch jag hatar sista kvällen när man är utomlands!

18/1
Dags att resa hem.. vi gick upp jättetidigt och gick ner till stranden för sista gången och så fick vi en present av hon vi kommigt närmast med vid massagen och hon fick dricks av oss. Ååh jag tror aldrig jag träffat en snällare människa. Hon är den bästa "inkastaren" någonsin. Så snäll rätt igenom. saknar henne, känndes jättehemst att säga hejdå..

Vid 3 åkte vi mot flygplatsen, 5 gick planet och vi var framme vid arlanda vid 12 (svensk tid) Sen var det bara att sätta sig i bilen påväg hem mott ruttna hedby. JAG VLL TILLBAKA NUNUNUNU.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0