Operation

Vilken sorglig/händelserik dag, nu kommer jag aldrig mer tilbaka till avdelning 14 och all personal och min handledare, det känns så tomt! Jag har nästan lust och ringa och säga att jag kommer alla dagar tills skolan börjar, faktist!!! Så kul är det, jag har trivts så jävla bra. Jag har lärt mig så himla mycket och allt har varigt så kul och jag har kännt mig så duktig. Hela jag har "växt" så mycket på dom här veckorna som känns son några dar.

Idag fick jag först vara med och göra dom sakerna jag brukar göra på morgonen sen  följt med en patient på en undersökning av tarmen (coloskopi). Det blev en tidig lunch och sedan direkt ner till operation. Allting tog väligt lång tid. Bara förberedelsererna innan operationen tog 1,5 timme och själva operationen tog nästan 3 så jag är skapligt slut i fötter och ben av att stått och tittat. Det var  sjukt mycket folk med inne på operatinen, olika läkare, kandidater, sjuksjöterskor, Samanlagt 12 pers!!!

Det var mycket som skulle göras, bedövningar, se till så att personen ligger bra, värmtäcke, puls och satration kollades och dokumenterades 1 gång i kvarten, personen hade en speciell slang ner i halsen för att det inte skulle bildas så mycket slem, en nål som det kom varmt vatten i som gick igenom personens blodkärl för att han skulle hålls varm, för den som blir opererad skulle annars bli väldigt kall eftersom hela buken är öppen. Det var riktigt fränt och se allting i magen, tarmarna, magsäcken, så fick man ju se hur tjock huden är(såklart), ja allt! Tänk att så ser man ut, så himla coolt! Det var så mycket annat också men som jag inte fattade även fast jag frågade, otroligt mycket och tänka på, men personalen är ju så jäkla duktiga och iband känner man sig själv som en patient för att dom tar hand om en så bra. Det märks att dom är vana att jobba med människor. Dom skämtade och skrattade under operationen, vilket jag kanske inte ens tänk på att dom kan göra? Jag har alltid föreställt mig att dom skulle vara så seriösa, visst det är dom också, och gör sin grej men.. ää nu vart det invecklat! haha

Jag kom iaf hem för ett tag sen nu, och jag har väll inte så mycket planerat som sa göras nu, ska bara göra en snabbstädning, damsuga, damma och så sen blir det nog och lägga sig i tid, hoppas jag får sova lite bättre än jag gjorde inatt, hade så sjukt ont i magen! Det har vart en lång dag med mycket intryck så min hjärna har arbetat lite, så den ska väll få vila lite den också.

Ska städa lite nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0