Vänstersidig hemikolektiomi.

Nu har jag varigt duktig och pluggat lite. Jag har förberett mig för redovisningen av praktiken som vi ska ha imorgon. Man ska prata lite kort om vart man varigt, vad som var dom vanligaste felet på patienterna, hur man hade det och så ska man välja ut någonting och beträtta lite mer runt det m.m. Jag Ska prata om coloncncer eftersom det och cancer rekti var det vanligaste vi hade.

Visar en bild så blir det enklare att förklara. Jag var ju med på en operation (väntersidig hemikolektiomi heter den) Det är när personen har en tumör colon (tjocktarmen). Jag har ritat ut vart den sitter, sen har jag även visat ungefär hur mycket av tarmen som tas bort för att vara säker på att den inte sprids. Sen är det individuellt vart i tarmen den sitter och det är det som avgör hur mycket man kan/ska ta bort. Tycker det här är så himla intressant!


Nu blir det ett bad!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0